31 30 2084100
Bellen
Non-profit

NON-PROFIT

VERDER focust zich bij haar dienstverlening op Non-Profit organisaties en instellingen die maatschappelijke doelen nastreven. Ze dienen de belangen van hun achterban, het algemeen belang of van een specifieke doelgroep. Van deze organisaties wordt transparantie en verantwoording verwacht. Wij kennen de onderwerpen die voor hen spelen en delen daar graag onze kennis over.

gebogenpijl
WTA

Met ingang van 1 januari 2012 is door de invoering van de Geefwet (weer) een aantal wijzigingen aangebracht in de fiscale wetgeving voor algemeen nut beogende instellingen (ANBI‘s). Op 22 juni 2012 heeft de staatssecretaris van Financiën de definitieve versie van de Uitvoeringsregeling Geefwet gepubliceerd in de Staatscourant (zie koppeling onderaan deze bijdrage) en zijn de […]

Lees meer

De fiscale wet- en regelgeving biedt belastingplichtigen in Nederland de mogelijkheid om meerdere entiteiten onder voorwaarden als één belastingplichtige aan te merken. Is een organisatie in concernverband actief vanuit meerdere rechtspersonen (stichtingen, maar ook besloten vennootschappen, et cetera.)? Dan kan het aantrekkelijk zijn om deze entiteiten fiscaal te ‘consolideren’. Zowel voor de omzetbelasting (btw), de […]

Lees meer

Microfinanciering of microkrediet laat zich het beste kenmerken als het uitlenen van relatief kleine geldbedragen aan (startende) ondernemers of ondernemende organisaties om dat ondernemerschap (mede) mogelijk te maken. Microfinanciering komt zowel internationaal als nationaal voor. Vaak wordt niet alleen krediet verstrekt aan (startende) ondernemers, maar ook begeleiding, coaching en advies. Als voorwaarde bij het verkrijgen van microfinanciering geldt dat […]

Lees meer

Verenigingen met rechtspersoonlijkheid zijn (evenals stichtingen) administratieplichtig ingevolge de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen (AWR). De administratieplicht geldt, ongeacht de vraag of er sprake is van belastingplicht bijvoorbeeld voor de vennootschapsbelasting of van de rangschikking van de vereniging als ANBI of SBBI. Wel kan regelgeving van invloed zijn op de wijze waarop een administratie moet worden […]

Lees meer

De vennootschapsbelastingpositie van publieke onderwijsinstellingen is jarenlang onduidelijk geweest. Op grond van de fiscale wet- en regelgeving was veelal sprake van belasting- en aangifteplicht; in de praktijk echter werd veelal gedoogd dat geen aangiften werden ingediend of vennootschapsbelasting werd afgedragen. Private onderwijsinstellingen vielen (al dan niet gedeeltelijk) wel al lange tijd onder de reikwijdte van de […]

Lees meer

Het lijkt iets tegenstrijdigs in zich te hebben: de overheid die zich als fondsenwerver gedraagt. Waarom dan immers niet de belastingen verhogen? De overheidsfinanciën moeten op orde komen, en dat ervaren we als burgers in allerlei bezuinigingsmaatregelen. Toch kan fondsenwerving ook bij de overheid aan de orde zijn. De overheid kennen we in meerdere gedaanten […]

Lees meer

De digitalisering van de communicatie met de Belastingdienst gaat verder. Recent heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën in een brief aangegeven dat diverse processen in 2016 volledig worden gedigitaliseerd. Graag staan wij hierna stil bij deze praktische wijzigingen. Procedure teruggaaf dividendbelasting Nederlandse stichtingen, verenigingen of andere rechtspersonen die niet zijn onderworpen aan de heffing van vennootschapsbelasting, kunnen ingehouden Nederlandse dividendbelasting […]

Lees meer

Heeft u een vraag?

X
  • Vul uw gegevens in. Wij reageren binnen een werkdag.